Monday, January 5, 2009

UNIT TRUST

NOTE: This is an e-mail (unedited) I received from a colleague Napi. Nama & hphone dia kat bawah tu, kalau sesapa nak contact dia lah... I find the content very good & relevant utk di kongsi bersama...

Bagi saya.. pelaburan dalam UT adalah satu bentuk pelaburan yg baik, sama ada melalui EPF atau CASH. Cuma sedikit panduan utk mengelakkan rasa keciwa sekiranya berlaku keadaan yg tidak dijangkakan..


1. Asas keuntungan UT, buy low sell high.

Perkara pertama yg kita kena tau.. keuntungan UT diperoleh daripada konsep di atas… Ada masa ia mengambil masa yg lama, mungkin 1 - 3-5 thn baru untung… ada masa ia mengambil masa yg pendek… kurang daripada setahun.. Walaupun 1 portfolio pulangan tahunannya adalah 100%, tp sekiranya kita membeli pada harga yg tinggi, pulangan akan jadi kurang, atau boleh jadi negative.

Beli pada harga murah skrg ni mmg amat baik. Kita akan untung sekiranya jangkaan ekonomi semakin baik pada thn 2009. Tp sekiranya bertambah buruk. usahlaa rasa kecewa dan marah, exp pada UTC - kengkadang kalau terlalu emo, sesetengah pelabur akan kata UTC tu tipu. Biasanya akan jadi kes macam nie kalau UTC tu jenis senyap, no updated news.

Utk elakkan rasa keciwa pada UT dan UTC sekiranya pasaran semakin merundum, antara langkah yg boleh kita buat adalah bahagikan duit pada beberapa bhg, dan buat pelaburan bergantung pada keadaan. Cth, 20% pada Jan 2009, lepas tu tengok keadaan ekonomi, kalau turun, bln akan dtg top up lagi maybe 30%.. dan seterusnya.. Cara macam nie boleh mengurangkan peratus kerugian kalau harga UT semakin turun. Tp kalau semakin naik, ia akan menjadikan peratusan keuntungan pula berkurang.

Switching juga perlu kalau UT kita rugi. Kalau nak buat switching, dapatkan nasihat daripada UTC. Ada masa kena top up dulu, sama ada dlm portfolio baru atau portfolio sedia ada. Timing yg baik perlu semasa buat switching nie… Biasanya dalam keadaan macam nie… sesiapa yg melabur dlm dana equity, akan diminta buat switching ke dana jenis bon.

p/s : tujuan bukan nak memburuk2kan UTC, tp supaya nak menjadikan pelabur lebih bijak, supaya akan datang.. kita boleh ambik action yg sepatutnya sekiranya berlaku keadaan yg tidak dijangkakan..

Sekian utk hari ini… kalau ada komen daripada mana2 pihak.. amatlaaa dialu-alukan. Sebelum tamat, UT adalah pelaburan yg menguntungkan dengan risiko yg kurang… dari muda nie eloklaaa menyimpan…

Note-
UT / portfolio = unit trust
UTC = unit trust consultant
------------------------
Md Hanafizah bin Ya'acob
Computer Science Lecturer
Kolej Poly-Tech MARA Kuala Lumpur
0162252580

No comments: